NemID – din underskrift på nettet

NemID er dit sikre log-in på internettet, hvad enten du skal en tur i netbanken, hente oplysninger hos det offentlige eller skrive med en offentlig myndighed eller af de mange virksomheder, som bruger NemID.

Du kan tage NemID med dig og og logge på fra andre computere og mobile enheder. Det kræver dog, at du har forbindelse til internettet for at anvende dit NemID.

Hvad er NemID?

Med dit NemID kan du b.la. bruge de digitale selvbetjeningsløsninger og Digital Post på Borger.dk eller e-Boks til at sende og modtage digital post fra offentlige myndigheder - også fortrolige og følsomme oplysninger. 

NemID kan også bruges på fx skat.dk og borger.dk på præcis samme måde, som du logger på netbank.

Som NemID-bruger skal du kun huske ét bruger-id og én adgangskode, uanset om du skal ind på det offentliges hjemmesider, på netbank - eller på en af de andre hjemmesider, NemID også giver adgang til.


Alle borgere over 15 år med et dansk CPR-nummer, og som kan legitimere sig kan få et NemID.
Du kan se legitimationskravene her på NemID's hjemmeside.  

Hvis du er under 15 år kan du kun få NemID til netbank.
Her på NemID's hjemmeside kan du læse mere.
Du kan også kontakte din bank for at få mere information og hjælp.


Er du ikke bosat men arbejder kun i Danmark kan du kun få NemID ved personligt fremmøde.

Du skal medbringe korrekt legitimation samt en person (vidne) som kender dig og kan bekræfte hvem du er.
Vidnet skal have et dansk cpr-nummer, medbringe korrekt legitimation samt eget NemID.

Hvis dit cpr-nummer ikke fremgår af den valgte billedlegitimation, skal du derudover medbringe korrekt legitimation, hvoraf dit cpr-nummer fremgår.


Skal du bestille NemID?

NemID nøgleapp er et digitalt og gratis supplement til dit NemID.

Med NemID nøgleapp har du dit NemID på mobilen og behøver ikke at have pap nøglekortet med dig.

Med NemID nøgleapp kan du bruge dit NemID direkte fra din smartphone eller tablet - uden at have dit nøglekort ved hånden.

Når du vælger at bruge dit NemID nøgleapp på hjemmesider og i apps, får du en meddelelse på din smartphone eller tablet med en anmodning, som du godkender med et swipe. Med nøgleappen behøver du ikke at lede efter nøgler på nøglekortet og du løber aldrig tør for nøgler.

Du kan bruge NemID nøgleappen, når du bruger NemID på din mobil, tablet eller computer og uanset om du skal bruge NemID til sin bank, borger.dk eller noget helt tredje.

NemID nøgleapp er udviklet i et samarbejde mellem finanssektoren og den offentlige sektor. Nets DanID, som er leverandør af NemID, har leveret infrastrukturen og E-nettet har stået for udviklingen af nøgleappen. Derfor står E-nettet som afsender i App Store og Google Play.

Du kan downloade NemID nøgleapp i: 

Få hjælp eller læs mere om nøgleappen her NemID Nøgleapp


Virksomhedsejere kan bruge privat NemID, hvis de ejer en enkeltmandsvirksomhed eller alene kan tegne et iværksætterselskab, anpartsselskab, aktieselskab eller anden virksomhedsform.

Det er dog stadigt relevant at benytte en medarbejdersignatur i virksomheder, hvor andre end ejeren indberetter til de offentlige digitale selvbetjeningsløsninger.

Du kan læse mere og få hjælp her på Virk.dk


© 2012 i Esbjerg Kommune